Při archivaci účetních dokladů je podstatné přemýšlet nad tím, abyste byli ve firmě schopní s dokumenty rychle a snadno pracovat. A hlavně je dohledat, nejen pro interní potřeby.
V praxi to znamená, že už vám dávno nestačí mít dokumenty uchované v šanonech a archivačních krabicích. Nebo možná stačí, ale práce s dokumenty je o dost komplikovanější, než když účetní doklady archivujete elektronicky.
Zásadní je pro elektronickou archivaci účetních dokladů zajištění důvěryhodnosti archivovaných účetních dokladů. V souladu s legislativou je nutné elektronické doklady určené k archivaci opatřit takovými prvky důvěryhodnosti, které umožní jejich dlouhodobou elektronickou archivaci. V kontextu platné legislativy se jedná zejména o splnění požadavků na:
- Věrohodnost původu – zaručení totožnosti osoby, která plnění uskutečňuje nebo která daňový doklad oprávněně vystavila.
- Neporušenost obsahu – obsah elektronických dat požadovaný podle zákona nesmí být změněn.
- Čitelnost – je nutné se obeznámit s obsahem dokumentu přímo nebo prostřednictvím technického zařízení.
Elektronická archivace účetních dokladů firmě ušetří řadu problémů spojených s fyzickým uchováváním dokumentů a dohledávání dat, které je nutné dohledávat například v případě auditů.
Systémy pro elektronickou správu, schvalování a archivaci nejen účetních dokladů
Chcete spravovat a archivovat účetní doklady efektivně? K tomu vám poslouží praktický Document Management System. Ten mimo jiné zaúčtované doklady souběžně uloží s kvalifikovanými časovými razítky a podpisy v online archivu splňujícím nařízení Evropské unie a GDPR.